WerkenInVR is een Social WebVR-platform en werkt in bijna elke browser en net als een website. Oorspronkelijk is het ontwikkeld vanuit de Mozilla A-Frame communitie van 2016-2023. De VR-ruimtes worden net als een gewone webpagina getoond. Uiteraard werkt het ook met een VR-bril. De gebruiker geeft toegang om audio en video af te spelen en de microfoon te gebruiken. Praat en loop rond met anderen, geef presentaties of exposities. Doe samen een virtueel dansje of drankje!
Voor aanvang:
Maak bij voorkeur gebruik van een laptop, desktop of VR-bril.
Gebruik een Chrome/Firefox/Safari-browser.
Zorg voor een stabiele internetverbinding.
Gebruik een headset of koptelefoon!
Bij gebruik van een VR-bril, kies dan voor de browser die beschikbaar is in de bril. (bijv. Meta Browser)
Bij gebruik van mobiele apparaten en VR-brillen, staat de weergave-kwaliteit van de vr-ruimtes standaard op 'Low' voor een trillingsvrije navigatie door de ruimte. Licht en schaduw (sfeer) zijn daardoor onzichtbaar. Dit kun je als gebruiker wel verhogen en dan werkt het vaak toch wel.
VR-Ruimte binnen gaan:
Klik op de gewenste ruimte en wacht tot de 'room-lobby' verschijnt.
Avatars in de 'room-lobby' zijn nog niet verstaanbaar in de VR-ruimte .
Er is een maximum van 40 avatars in 1 ruimte. Vol? Kies dan een ruimte waarbij dit aantal lager is.
Klik op 'Join Room' en kies voor een eigen avatar. Geef deze een herkenbare naam.
Sta het gebruik van de microfoon toe.
TROUBLESHOOT: Mijn pagina blijft maar laden? Gemiddeld heeft een VR-pagina iets langer 10-15 seconden nodig om te laden. Het is immers 360 graden beeld. Ververs de pagina als deze na 30 seconden nog niet is geladen.
Ik zie geen andere Avatars, terwijl die er wel zijn? Controleer via de 'People-knop' (rechtsboven) of er andere avatars in de ruimte zijn Ververs de pagina en ga opnieuw de ruimte in.
Niemand hoort mij? Controleer of de microfoon in de VR-ruimte aan staat (unmute) Controleer of het gebruik van audio is toegestaan, bovenin de adresbalk van de browser Controleer of het geluid van bijvoorbeeld een YouTube-video het wel doet Controleer of de headset/speaker correct met Bluetooth is verbonden Controleer of de headset/speaker met de juiste plug aan de computer is verbonden
De link naar een andere ruimte werkt niet? Controleer of de browser popup-vensters blokkeert. Pop-ups voorkomen? Vink bij 'Preferences' 'Enable Fast Room Switching' aan.
In de VR-ruimte:
Navigeer met de pijltjes- of WSAD-toetsen door de ruimte.
Hoe dichter bij elkaars avatar, hoe beter je elkaar verstaat.
Waar toegestaan, kan de eigen webcam/scherm worden gedeeld in de VR-ruimte
Afbeeldingen (jpg), video- en website-URL's kunnen vanaf de computer in de VR-ruimte worden gesleept of geplakt. Ze verschijnen dan in de ruimte. Met de spatiebalk kunnen deze worden gepind, waardoor een ander ze niet kan verplaatsen of verwijderen.
Elke gebruiker kan de berichten plaatsen die in de ruimte verschijnen. Klik op de Chat-knop, type iets en klik op het toverstafje.
Elke gebruiker kan 3D-objecten plaatsen. Dit raden we af, omdat de ruimte dan te zwaar wordt en de lopende gesprekken verstoort.
Rondvliegen? Typ: G of op smartphone open de Chat en typ: /fly.
Privacy:
De avatar-naam is voor iedereen in de VR-ruimte zichtbaar (!)
Zelf geplaatste afbeeldingen en video's zijn voor iedereen in de VR-ruimte zichtbaar (!)
Gepinde of geplaatste afbeeldingen/url's verdwijnen na het verlaten van de ruimte.
De microfoon kan op elk gewenst moment zelf worden uitgezet.
Alleen de eigenaar van een ruimte kan objecten plaatsen die blijven staan.
Er worden geen gegevens bewaard na VR-sessies
LET OP: Bij misbruik in of van een VR-ruimte, wordt het account direct door ons opgeheven en vervalt het recht op restitutie. Plaatsen van seksuele, aanstootgevende of discriminerende content is verboden!
Voor het hosten van evenementen kan een Room-creator andere avatars, die zijn ingelogd, als moderator aanwijzen:
1. Room Creator
Is altijd Hoofd Moderator
Roze ster boven avatar-naam
2. Hoofd moderator
Kan gastmoderator aanwijzen, als deze is ingelogd
People: Naam / groene knop: Promote
3. Gast Moderators
Zullen gast-moderators zijn totdat ze uitloggen
Als moderator: Roze ster boven avatar-naam van gast-moderator
MODERATOR FAQ
Als media-objecten van een moderator (room-creator) in een ruimte worden geplaatst, vastgezet en afgespeeld, kunnen de andere bezoekers dit dan pauzeren of het volume manipuleren tijdens het afspelen? Niet als de Hoofd-moderator de rechten om objecten te verplaatsen of aanpast en beperken voor alle andere avatars, behalve moderators. (Zie Room & Scène settings).
Kunnen andere gebruikers de video verwijderen als ze geen moderator- of beheerdersrechten hebben? Nee, als de Room Creator dit vergrendeld heeft in de room-& scene settings
Werkt permanente verbannen / kicken van storende avatars? Als moderator kun je avatars verbannen / kicken. Dit is gebaseerd op session-store. Dus als deze storende avatar weet hoe hij de browsercache moet wissen, mag hij misschien weer naar binnen.
Werkt geluid op screenshare of moeten keynotes met geluid van tevoren worden opgenomen en geüpload op vimeo? Dit moet werken, maar als het geluid zacht is, kan het glitchy zijn. Zodra je netwerk ook gebruik maakt van andere online diensten, kan het moeilijk zijn om shared-sound te volgen.
Zelf je eigen Virtuele MetaSpace bouwen? We helpen je graag op weg in deze maatwerk werksessie. Leer VR-ruimtes bouwen met WerkenInVR-Spoke, het publiceren van eigen ruimtes naar WerkenInVR-Hubs en meer....
De bouwsessie vindt plaats via Teams of Jit.si en de ruimte(s) die tijdens de sessies gebouwd worden. Een VR-bril is niet noodzakelijk. Ook met een computer of smartphone zijn deze ruimtes te bezoeken. Het bouwen zelf, kan het beste met een desktop of laptop computer.
Techworkshop, begeleid door Raoul Postel (CreativeHubs), maker, gediplomeerd docent in creatieve technologie.
Wat leer je?:
wat is social VR;
hoe werkt WerkenInVR-Hubs;
leer MetaSpaces bouwen in WerkenInVR-Spoke;
MetaSpaces online publiceren en delen.
Om te beginnen:
Je hebt een e-mail adres nodig, waarmee je kunt inloggen. Zodra je inlogt bij werkeninvr.nl, ontvang je per mail een link waarmee je inlogt. Daarna kun je ruimtes bewerken en bouwen.
Bewaar de wijzigingen en ga de ruimte in (Join Room). Geef toestemming om microfoon.
Loop rond in de ruimte met de pijltjes of met de AWSD-toetsen. Wat gebeurt er als je de Q en E toets gebruikt?
Klik op de knop: 'More' en kies: 'Room info and Settings'. Kies een andere ruimte via 'Change Scene' en geef jouw ruimte een zelfbedachte Kamer-naam.
Deel hierin een YouTube-video van je favoriete band/kunstenaar/influencer TIP: URL’s kun je kopiëren en plakken in je browservenster Je kunt ook afbeeldingen en PDF's in je browservenster slepen. Let op: alleen kleine bestanden (max. 1-2 mb) en video's (max. 4 mb).
Hang 3 favoriete, op social-media gedeelde, foto’s in jouw ruimte.
Vorige Slide
Volgende Slide
STAP 2 MAAK JE EIGEN AVATAR + GROEP-SELFIE
Je kunt zelf een Avatar maken die wat meer op je lijkt. Zodra je die klaar hebt, dowload je een .glb-bestand. GLB-bestanden zijn 3D bestanden en kun je zo in de Mozilla Hubs ruimte plakken of koppelen als eigen Avatar.
Maak een avatar die op je lijkt (webcam of smartphone nodig): Ready Player Me LET OP: Kies Halfbody Avatar. Fullbody avatars werken niet in Mozilla Hubs.
Ga naar je Hubs-ruimte, klik op 'More' en kies 'Change Name and Avatar'. Klik bij je huidge avatar op 'Change Avatar' en dan:
My Avatars en + Create Avatar
Als je bent ingelogd kun je je .glb-bestand uploaden via de upload link: 'Custom GLB'
Als je een link hebt naar een Avatar, zoals van Readyplaye.me, kun je rechtsboven ook de link naar een glb-bestand invoeren.
Maak in de ruimte waar je nu bent een (groep) selfie (knop Create + Camera)
TIP: Bewaar je Avatar in Dropbox of Google Drive. Zet delen op Public/Openbaar. De deel-url kun je gebruiken in Hubs, maar heeft nog een kleine aanpassing nodig om te werken:
Voorbeeld deel-link vanuit Google Drive: https://drive.google.com/uc?export=download&id=1kNANFHa0VVsBwH1G8d5ZE3WEwjb--XkF
Experimenteer met de 3 Tools, linksboven in de menubalk: Move, Rotate en Scale. Zet de blauwe magneet (hoefijzer) uit om deze Tools heel precies te gebruiken.
Pas het 'Directional Light' van de hele de ruimte aan. Selecteer deze rechts in het Hierarchie-venster.
Teken met de architectual-objects een grondplaat (plane) en 4 wanden die je kamer voorstellen.
Kies ut de Sketchfab-objecten meubel dat in je kamer staat. Let wel op, sommige 3D-objecten zijn te groot voor de ruimte en laden niet. Type achter de zoekterm ook: 'poly'. Deze afbeeldingen hebben meestal een lage hoeveelheid polygons en resolutie, waardoor ze makkelijker laden in Hubs.
Voeg een 'Spot-Light' toe op een plek waar extra licht nodig is. Kies een persoonlijke kleur licht.
Hoe kun je de ruimte nog meer jouw karakter geven?
Bekijk je scene vanaf een mooi standpunt en pas de 'Scene Camera' hierop aan
Verplaats de 'Way Point' naar de plek waarop je wilt dat bezoekers je ruimte binnenkomen.
Klik op de knop 'More' en dan op 'Room info and Settings'
Kies: 'Change Scene' en kies de tab 'My Scenes'
Selecteer de zojuist gebouwde kamer en wacht totdat de kamer geladen is.
Geef eventueel de ruimte een eigen naam.
Nodig via de 'Invite-link' een paar vrienden uit in je ruimte
Vorige Slide
Volgende Slide
ALTERNATIEF BOUWEN MET MAGICAVOXEL en Blender
Download en installeer de gratis 3D-softwareMagicaVoxel
Download en installeer de gratis 3D-software Blender
Open MagicaVoxel en teken je eigen wereld/gebouw in blokjes. Dit lijkt een beetje op MineCraft
Exporteer je wereld/gebouw als .obj-bestand
Open Blender en importeer via 'import' het .obj-bestand
Of teken in Blender een eigen ruimte.
Vink rechtsboven het knopje: Material Shading (Material Preview) aan.
Exporteer het bestand als gltf/glb bestand.
Plaats de glb-bestand in je Hubs of Spoke ruimte.
Je kunt nu in VR door je eigen creatie wandelen!
Software om in 3D te bouwen: Blender, MagicaVoxel, Minetest Je kunt als inspiratiebron gebruik maken van: SketchFab In Mozilla Hubs kun je alleen 3D-bestanden als .glb plaatsen.
OPDRACHT 1:
Download deze open-box.glb om mee te beginnen. Sleep dit bestand in jouw ruimte in Spoke. Zodra deze geplaatst is, kun je vergroten, draaien, verkleinen, dupliceren (control + D). Door deze slim te stapelen en draaien, kun je hiermee een eenvoudig gebouw creëren.
Zodra je een basis-gebouw hebt staan, open je bij Assets de tab Architecture Kit. Kies vervolgnes voor de Stairs (trappen). Door de vloeren van de gestapelde dozen te verbinden met trappen, kun je je gebouw straks als avatar doorlopen.
TIP: als je gebruik maakt van muren uit de assets Architecture Kit, zul je zien dat deze aan 1 zijde onzichtbaar zijn. Gebruik voor de muren daarom bij voorkeur de floor-assets uit deze kit. Uiteraard kun je ook in Blender een vierkant stuk muur maken en exporteren als GLB-file. Dan zijn wel beide zijden zichtbaar. Door schalen en draaien kun je dan zoveel muren maken als nodig is.
OPDRACHT 2:
Richt je gebouw in met:
drie afbeeldingen (jpg-formaat, maximaal 1024x1024 pixels)
drie lichten aangebracht via Spoke
drie links naar ruimtes van vrienden
twee vimeo-video's. Vimeo werkt beter dan YouTube in Mozilla Hubs. TIP: Zet Vimeo-video's op Public zodat ze in de ruimte afspelen.
Wij faciliteren een innovatieve, veilige en hybride manier van samenwerken in virtual reality. Onafhankelijk van tijd en plaats. Als pioniers in nieuwe media en technologie bouwen we aan een toekomstgerichte manier van werken.